Friday, May 7, 2010

meg sjøl

Jeg heter Jani, er førti år, og jobber hos et multinasjonal selskap som en analyst. Jeg har begynnt å lære norsk for omtrent to år siden, men hadde et halv år pause. I løpet av disse måneder leste jeg noen bøker på norsk for å øve på språket. Min favoritt er Bjarte Breiteigs noveller fordi han skriver morsomme og samtidig veldig dype fortellinger. De er ganske lett å forstå for utlendinger som kan noe norsk også.
Det er noen filmer jeg har sett og kunne forstå helt bra. Noen ganger bare med undertekster, da folk snakket med tydelig dialekt. Noen av filmene jeg likte best var Den brysomme mannen og Mannen som elsket Yngve. Kanskje fordi den andre spilles i Stavanger hvor jeg besøkte en god venn for noen år siden. Jeg har også noen norske kortfilmer fra denne vennen. En som jeg kan huske akkurat nå har tittelen Caravan, og er om et ungt par som krangler nok til at det blir livsfarlig.
Jeg har ventet på å starte dette kurset veldig mye, fordi jeg trenger å lære flere ord, uttrykk og grammatikk. Jeg må også gjenta noen ting jeg vet, men ikke brukte. Jeg håper at jeg kan norsk mye bedre når kurset slutter.

No comments:

Post a Comment